In dit artikel neem ik je stap voor stap mee in een aantal technieken voor gedragsverandering.
Welke fasen van gedrag zijn er? Hoe kun je gedragsverandering meten? Wat is de betekenis van gedragsverandering? Deze pagina geeft een uitgebreide introductie op de technieken die je kunt gebruiken als je gedrag wil veranderen. Ik start met het fundament waarop gedragsverandering is gebaseerd. Vervolgens ga ik in op een groot aantal losse technieken die je toe kunt passen.
															Gedrag verandert op het moment dat nieuw gedrag meer oplevert dan oud gedrag. Als nieuw gedrag meer oplevert dan het oude, dan is de kans groot dat het nieuwe gedrag in stand blijft. Op het moment dat nieuw gedrag tot betere resultaten leidt, dan is er reden om dit te herhalen. Als nieuw gedrag iemand meer aandacht oplevert, dan zie je dat het oud gedrag kan vervangen. Ook komt het voor dat je met nieuw gedrag aan iets vervelends kunt ontsnappen. In zo’n geval is er alle reden voor een gedragsverandering.
Je kunt gedrag veranderen als de persoon daar zelf de meerwaarde van inziet. Op dat moment is er sprake van intrinsieke motivatie om tot een gedragsverandering te komen. Gedrag blijft in stand zolang de persoon de meerwaarde erin ziet. Nieuw gedrag levert mij iets op en daarom houd ik het vol. We spreken van extrinsieke motivatie als een mens tot bepaald gedrag komt, maar waarbij er voortdurend iets nodig is vanuit de omgeving om dat aan te blijven jagen. In zo’n geval wordt iemand gedwongen om bepaald gedrag vol te houden.
Blijvende gedragsverandering komt dus vooral neer op het ‘verleiden’ tot ander gedrag. Als iemand de meerwaarde ervaart van ander gedrag, dan zal hij of zij sneller geneigd zijn dit vol te houden.
Lees ook: Kan iemand echt veranderen?
Blijvende gedragsverandering is lastig. Hieronder de twee voornaamste moeilijkheden die gelden bij gedragsverandering bij jezelf en anderen.
In dit artikel neem ik de technieken voor gedragsverandering hieronder door. Ik bespreek hoe jij jouw eigen keuzes en die van anderen kunt beïnvloeden. Uiteindelijk blijft de vraag wel óf iemand zich laat beïnvloeden. Gedragsverandering is een doel dat moet passen bij de persoon. Het is iets dat op maat plaats zal moeten vinden en dat maakt gedragsverandering moeilijk.
Lees ook: Wat is intrinsieke motivatie en hoe stimuleer je dit?
Deze voorbeelden kun je niet tellen of voordoen en zijn vallen daarom niet onder ‘gedrag’.
We spreken vaak over gedragsverandering alsof we al eens zijn over wat gedrag is. Dat blijkt in de praktijk helemaal niet zo te zijn. Toch doen we net of we weten waarover we praten. Probeer maar eens een doel dat je jezelf stelt te vertalen in praktisch gedrag. Dan merk je hoe lastig dat is. In deze tekst haal ik een regelmatig voorbeeld van gedragsverandering aan. In de loop van dit artikel haal ik dit voorbeeld erbij om uiteindelijk te komen tot ander gedrag.
															Blijvende gedragsverandering heeft dus vooral te maken met intrinsieke motivatie en positieve, nieuwe ervaringen. Als we dit als uitgangspunt nemen, dan weten we ook wat niet zomaar tot gedragsverandering zal leiden. Hieronder een aantal veelgebruikte voorbeelden van technieken die niet heel effectief zijn om een gedragsverandering af te dwingen.
Alhoewel dit veelgebruikte voorbeelden zijn uit het dagelijks leven, hebben geen van deze voorbeelden de potentie om de intrinsieke motivatie te vergroten. Ze leveren namelijk geen nieuwe, positieve ervaring op. Mensen doen met dit soort interventies lang niet altijd wat je had verwacht. Hoe ga je daar dan mee om als gedragsveranderaar? In de praktijk merk ik dat als er niet ‘geluisterd’ wordt, de boodschap herhaald wordt of er vervolgens wordt overgegaan op dreigen. ‘Als je niet doet wat ik zeg, dan….’. Inmiddels weet je dat dreigen een vorm van extrinsieke motivatie is die nooit tot blijvende gedragsverandering zal leiden. We gaan over naar wat wel werkt. Hoe kun je gedrag veranderen?
Wat we onder gedrag verstaan, beschrijf ik uitgebreid in dit artikel. Als we het eens zijn over het concrete gedrag dat ik moet laten zien, is de kans groter dat ik dat volg. Het concretiseren van gedrag, ook wel ‘pinpointen’ van gedrag genoemd in de Gedragsanalyse, is lastig. Zo lastig dat we het soms handiger vinden om in containerbegrippen te praten. ‘Ondernemerschap tonen’, ‘verantwoordelijkheid nemen’, ‘eigenaarschap laten zien’ en ‘jezelf uiten’ zijn hier voorbeelden van. Het probleem met dat soort vaagtaal is dat je er alle kanten mee uit kunt. Als we spreken over het gedrag zelf, zijn er een aantal technieken die helpen bij gedragsverandering.
Is er nou een ultiem alles-in-een model die alles samenbrengt van technieken voor gedragsverandering? Wat mij betreft niet. Er zijn talloze modellen ontwikkeld de afgelopen jaren. Het doel hierbij is altijd hetzelfde: een soort overzichtelijke super oplossing voor gedrag en gedragsverandering. Persoonlijk geloof ik daar niet in. Ik geloof niet dat gedrag terug te brengen is naar 1 A4tje met daarin alles wat je nodig hebt voor gedragsverandering. Zelf hou ik een overzichtelijke basis aan als ik vertel over gedragsverandering. Die basis is voor mij de ABC van gedrag en komt uit de Gedragsanalyse waar bijvoorbeeld ook OBM op gebaseerd is.
Over het ABC model valt veel te zeggen, maar vooral dat het niet compleet is. Toch geeft het een aardige introductie op de wijze waarop de Gedragsanalyse kijkt naar het verloop van gedrag. Over de inzet van het ABC model lees je meer verderop in de tekst.
Vooral de toegepaste sociale psychologie leunt fors op technieken die vooraf gaan aan gedrag. Sterker nog, ik heb ervaren dat de sociale psychologie de consequenties die volgen ná gedrag nagenoeg negeert. De sociale psychologie is van mening dat de keuze van welk gedrag we gaan vertonen beïnvloed moet worden. Dit zie je terug in bijvoorbeeld het ‘nudgen’ van gedrag, een techniek die vóór het gedrag er is wordt gebruikt.
Daar staat tegenover dat juist de andere wetenschap van de Gedragsanalyse de kant van de trigger tot het gedrag het minst interessant vindt. Zij legt de nadruk juist op wat er volgt ná het gedrag. In dit artikel breng ik het beste uit deze twee werelden samen. Bij de technieken voor gedragsverandering die komen vóór gedrag put ik dus vooral uit de sociale psychologie. Als we het hebben over consequenties na gedrag leun ik vooral op de Gedragsanalyse.
Het beïnvloeden van gedrag voordat gedrag tot stand komt, is veelgebruikt. Zoals gezegd is vooral de toegepaste sociale psychologie hier druk mee. Veel van de technieken die hiervoor gebruikt worden, vallen uiteen in twee onderwerpen die je misschien weleens gehoord hebt.
Nudging en boosting zijn verzamelnamen voor een serie van technieken voor gedragsverandering. Hieronder benoem ik een aantal andere voorbeelden waarmee je gedrag kunt beïnvloeden voordat iemand het gedrag laat zien.
Hieronder volgen een aantal techniek voor gedragsverandering waarvan is aangetoond dat ze werken. De lijst is niet compleet, maar zijn slechts bedoeld als voorbeeld. Deze technieken plaats je vóór het gedrag van de persoon die je wil beïnvloeden.
Ben jij op zoek naar gedragsverandering bij jezelf of bij anderen? Dan kun je ook techieken toepassen die het concrete gedrag beïnvloeden. Doordat je concreet op specifiek gedrag aanstuurt, kun je op een heel praktische wijze laten zien waar je naar op zoek bent.
Hoe ingewikkeld specificeren van gedrag is, zie je in het filmpje hiernaast. In dit geval zijn ouder en kind bewust in gesprek over wat er nodig is aan gedrag. Zelfs dan blijkt hoe lastig het is om iemand een boterham te laten smeren zoals jij wilt.
Hetgeen we ervaren ná gedrag, is naar mijn mening de meest belangrijke techniek voor gedragsverandering. Waarom zoek jij een bepaalde collega vaak op? Omdat hij of zij een leuke collega is. Waarom hou jij vast aan je bestaande opvattingen? Omdat dat veilig en bekend voelt. Hoe komt het dat je iedere keer je telefoon oppakt als deze een signaal geeft? Omdat het je iets oplevert, zoals sociaal contact. We gedragen ons omdat we er beter van worden. Wat we ervaren na gedrag wordt in de Gedragsanalyse ‘consequentie’ genoemd. Het blijkt dat we bijzonder gevoelig zijn voor consequenties. Om die reden kun je ze ook goed inzetten als techniek om gedrag te beïnvloeden.
De Gedragsanalyse beschrijft vier consequenties. Volgens deze wetenschap ervaart de mens altijd één van deze consequentie nadat gedrag vertoond wordt.
Als we tot gedragsverandering willen komen, dan hebben we de keuze uit Waardering en Dwang. Bij deze twee consequenties blijft gedrag in stand. Bij Straf en Boete neemt het gedrag naar verloop van tijd af. Je leert met deze techniek mensen iets af als het ware. Wil je tot blijvende gedragsverandering komen, dan is Waardering de enige optie die gedrag in stand houdt. Deze levert namelijk iets positiefs op én houdt gedrag in stand
Bij een waarderende consequentie, is het niet moeilijk om het gedrag in stand te houden.
Lees ook: Let op! Alles wat je aandacht geeft groeit. Waar richt jij je op?
Hoe noodzakelijk consequenties zijn voor ons zie je in het filmpje hiernaast. De neiging om een reactie te willen zien van een ander is aangeboren en daarmee heel natuurlijk. Krijgen we geen feedback? Zet je dan schrap.
Het belonen van gedrag levert het meeste op als je op zoek bent naar gedragsverandering van buitenaf. De mens ervaart grofweg twee vormen van waardering.
Het is aangetoond dat sociale waardering veel effectiever is dan materiële waardering. In tegenstelling tot wat veel organisaties nog steeds denken, gaat de mens níet harder lopen van geld dan van een compliment.
De kracht van sociale waardering wordt enorm onderschat. Sociale waardering is een niet voorspelbare positieve beloning met enorm veel impact op de mens. Waarom dit zo enorm krachtig wordt ervaren door de mens is nog niet precies bewezen, maar de neurowetenschap laat zien dat we als groepswezen dopamine aanmaken als we een compliment krijgen. Dit wordt ook wel het gelukshormoon genoemd. We krijgen graag bevestiging dat we gezien en gehoord worden door anderen.
Daarnaast is het onvoorspelbare karakter van sociale waardering belangrijk. Het blijkt dat we gevoelig zijn voor onverwachte waardering en niet zo gevoelig voor voorspelbare waardering. Die voorspelbare en materiële maandelijkse salarisstrook is dus veel minder krachtig dan werkgevers hopen. Een onverwacht en gemeend compliment kan iemand daarentegen dagen voortstuwen. De impact van sociale waardering is dus groot, maar helaas gaat hier nog steeds te weinig aandacht naar uit bij leiderschapstrainingen op opleidingen.
De impact die géén waardering krijgen heeft, is mogelijk nog groter dan wel gewaardeerd worden. Als de mens namelijk géén consequentie ervaart nadat de prestatie gedaan is, dan is het heel natuurlijk om steeds minder energie te steken in die prestatie. Waarom zou je? Als de prestatie toch niet opgemerkt wordt dan heeft je best doen weinig zin. De mens wordt hierop ‘compliant’. Hij of zij doet net genoeg om problemen te voorkomen, maar niet meer dan strikt noodzakelijk. De mens zou in zo’n geval dus veel meer kúnnen doen, maar ziet daar zelf de meerwaarde niet van in. In organisaties wordt dan vaak gesteld dat we ‘mensen toch betalen om hun best te doen!’. Helaas. Zoals we hierboven leerden gaat een maandelijkse voorspelbare materiële beloning, niet veel uithalen tegen een gebrek aan dagelijkse, onvoorspelbare, gemeende sociale waardering. Zonder consequenties zakken prestaties dus van nature in.
Ik bespreek wat belangrijk is bij het ervaren van consquenties. Inmiddels heb ik besproken dat iets beter positief dan negatief kan zijn. Of het vaststaat dat ik iets krijgt is van betekenis voor de kracht van de consequentie. Hieronder ga ik in op het gevoel dat we krijgen na gedrag. Voordat ik dat doe wil ik nog even stilstaan bij de snelheid van de consequentie.
We zijn veel gevoeliger voor directe feedback dan uitgestelde feedback. Met feedback bedoel ik niet alleen feedback geven aan een ander, maar alle vormen van feedback. De wijzer van een snelheidsmeter die oploopt is feedback. Het trillen van een joystick tijdens het spelen van een spel is feedback. Iemand die omkijkt op het moment dat je zijn of haar naam noemt is feedback. Punten verzamelen tijdens het doen van een spelletje op je telefoon is feedback. Feedback zit overal als je goed oplet. Het blijkt dat we veel gevoeliger zijn voor directe feedback, dan voor uitgestelde feedback. Ook om die reden is een salarisstrook niet heel krachtig. Maandelijks op een vast moment gewaardeerd worden voor werk dat je dagelijks doet, brengt mensen niet sneller in beweging.
Laten we nog even terug gaan naar de vier consequenties.
Naar mijn mening zijn emoties bedoeld als feedback mechanisme. Alhoewel sommige mensen emoties een heel andere plek zijn gaan geven in hun leven, is mijn doel om emoties te zien als feedback. Iets past wel bij mij of niet bij mij. De Gedragsanalyse vertaalt de vier consequenties van hierboven naar vier kindemoties waar we mee geboren worden.
Ieder mens wordt geboren met deze vier emoties. Het nut van de combinatie tussen consequentie en emotie, is dat je terug kunt redeneren naar de consequentie die ervaren is. Dit helpt om mensen beter te begrijpen en de vraag achter de emotie te stellen. Als je dus emoties ziet bij een ander, kun je terug redeneren naar wat die persoon mogelijk ervaart.
Lees ook: Reageren vanuit emotie is niet zo verstandig. Dit is waarom.
Het veranderen van gedrag begint met begrip over wat gedrag is. Gedrag is een beweging in drie stappen.
Er zijn technieken om deze drie onderdelen van gedrag te versterken. Via deze technieken kun je de keuze die iemand maakt beïnvloeden. Het is hard werken om gedrag in stand te houden wat niet intrinsiek uit iemand voortkomt. Waarderende, variërende en tijdige consequenties zijn van belang als je wil zien dat nieuw gedrag in stand blijft. Tenslotte is het belangrijk je te realiseren dat gedragsverandering altijd op maat zal moeten plaats vinden. Wie iemand geworden is, varieert namelijk van mens tot mens.
We spreken van een goede samenwerking bij een volledig ‘ja’ op de volgende drie vragen.
Lees ook: Welke invloed heeft cultuur op gedrag?
ls je gedrag van een groep mensen, zoals een team wil beïnvloeden, dan sta ik stil bij de volgende technieken.
Lees ook: Wat is een cultuurverandering en waardoor kan een cultuur veranderen?
Achteraf gezien ben ik van nature coachend voor individuen en groepen mensen. Ik vind luisteren en dialoog het mooiste wat er is. Inmiddels mag ik dat als professional doen. Ondanks dat ik meer en meer ben gaan begrijpen over gedrag, merk ik dat ik mijn aanpak altijd dezelfde gebleven is. Ik heb alleen meer gereedschap om te kunnen verklaren, om vervolgens oplossingsrichtingen en perspectief te kunnen bieden. Op welke manier help ik mensen op weg?
Interesse in ondersteuning? Stuur mij een bericht.
Grip op gedrag is grip op je leven.
Begrijp wat er speelt, maak andere keuzes en bouw aan gezonde relaties.